Jag läser ingen bok för tillfället. Är inne i ett stim av tidningsläsning. Måste ta tag i bokläsandet känner jag. Det ligger pocket överallt. Kanske därför som jag inte läser? Det är så många på en gång som jag vill öppna. Vissa är sådana som man måste ha läst. Som Tusen och en natt, kanske 500-600 sidor. Den är nästan en decimeter tjock.

Jens Lapidus första bok, Snabba cash, var så bra att den var svår att lägga ifrån sig. Jag läser aldrig en bok dagtid, så det tar lång tid för mig att läsa ut en bok.

Att hitta en sådan bok, den där boken, som man verkligen längtar till, det är härligt. Man kan inte bara plocka upp en bok och börja läsa. Man måste ju känna för den. Var bok har sin tid.

Jag har en bok av Leif GW Persson. Faller fritt som i en dröm. Köpte den för att jag aldrig har läst en bok av honom. Men tiden är inte rätt att läsa just den boken nu.

