jogging och pyjamasskjorta. Jag passerar fönstret och ser en traktor, lastbil stanna till. Jag hinner inte riktigt se vad det är för fordon men jag hör hur han stannar, en dörr slängs igen och jag förstår vad som skall komma. Nej, känner inte för det. jag är ju varm ju.

Jag rusar ned för trappan, in på toa. Ropar till den lyxiga tonårsdottern att hon får öppna, för snart knackar det på dörren. Va? ropar hon. Fortfarande i sin morgonrock.

Säg att din Mamma är i duschen! Tre sekunder senare knackar det på dörren. Dottern stampar i protest uppför trappan. Jag hör henne öppna och säga att Mamma är i duschen. Vänta lite.

Jag är tvungen att ge mig. Jag måste. Jag glider snabbt i jeans, Bh, och tröja medan en hysteriskt skrattande dotter tycker jag kan gå ut så som jag ser ut.

Jag grabbar bilnycklarna på vägen ut. Allt han därute vill är att jag ska flytta på min bil, så han kommer förbi. Han ska göra en sista plogning. Vilket jag tycker är onödigt, för vår gata är så fin som den är. Och alla skulle tackat mig för att den sista snövallen undvikits!!

Jag kör bort bilen, svänger runt, väntar. När han är klar kör jag tillbaka. Parkerar.

Och vet ni, jag har inte minsta dåligt samvete för att jag bad dottern ljuga för mig. Synd bara att det inte lyckades.

Nu är gatan lite sådär rufsig, och några gruskorn har lagts ut. Nya snövallar har skapats och det är bara att skotta igen då.

Det var faktiskt bättre förut!

 Skrivet av annamis 26 februari 2010 klockan 15:00

