Hänger man ut någon med namn och bild här i cyberspace så är det oåterkallerligt!!

Därför ska jag kalla huvudpersonen i detta drama för Mr.O.

Mitt ärende till denna teknikaffär på Hisingen här i Göteborg är ganska ringa. Jag har hört att de har en fantastisk apparat som jag kan framkalla foton ur. Jag har ett USB minne i min väska. På det finns 2 st foton som jag vill ”framkalla” nu. Det är bråttom och jag är ute i sista minuten. Ska ges som en liten gåva i fin ram i morgon. Gallerix ligger i närheten så dit ska jag bege mig så fort jag är klar här, i denna teknikaffär.

Jag passerar 2 obemannade diskar där man ska kunna få hjälp om man behöver. Men de är ju obemannade, så jag ser mig omkring. Och ser vad jag är ute efter. Till vänster, där står då denna outstanding apparat.

 

Men den kräver till att börja med ett lösenord, så jag ser mig om efter personal. Borta vid en disk står det en ung kille bakom disken. Han är just upptagen med en annan kund i nöd så jag ställer mig där, bredvid en äldre herre, ca 75 år kanske. Han pekar menande på biljettautomaten intill så givetvis tar jag en biljett. 2 nummer före!

Bredvid disken, på vår sida, står då Mr.O. Han gnuggar febrilt och koncentrerat på någon slags ram. Efter ca 1 minut så säger han Behöver ni hjälp med något? Han tittar inte upp utan fortsätter att putsa på sin ram.

Jag och den äldre herren tittar på varandra. Talar han med oss tro? Jag nickar Du var här först.

Mr.O säger åter Vad vill ni ha hjälp med? Han putsar på sin ram. Tittar inte på oss.

Den äldre herren Jag skulle vilja köpa en dator.

 Jaha. säger Mr.O. Vad för slags dator? Han putsar fortfarande.

Ja, en dator. säger herren. Lite frågande.

Ja, men vad ska du ha den till? (viktigpetter tänker jag nu)

Ja, vad har man en dator till? Herren ser lite osäker ut. 

Ja, det beror på. Ska du ”hfkrotlfmnekl” med den? 

Nu känner jag att Mr.O går lite för långt. Vill han sälja en dator eller inte? Eller spela viktigpetter medan han putsar på sin sabla ram!! Visa lite säljaranda för 17!!

Du, nu vet inte ens jag vad du pratar om. Och jag håller ändå på lite med data. Han vill ha en dator. Att surfa på!!

Mr.O tittar på mig. Herren intill tröttnar, vilket jag gjorde så fort Mr.O öppnade sin viktigpettermun!

Herren vänder sig till en annan ung man, personal i den typiska ONOFF-stassen.

Vill ni arbeta lite? Kan ni hjälpa mig?

Jag trillar nästan baklänges när han säger Ja, vill och vill. Vad vill ni ha hjälp med?

Tillsammans går de 2 iväg mot datorerna i andra ändan av affären.

(Helst vill jag bara ställa mig och skrika Era j….. i……! Vad gör ni här? Putsar sabla ramar, spelar viktigpettrar eller jobbar ni här? Hur kom ni igenom anställningsintervjuerna?)

 Men jag måste ju ha hjälp och jag måste bita ihop. Helst hade jag velat dra med mig den äldre herren härifrån Helvetet och köra honom till en butik där de VILL sälja datorer. Där de ser sina kunder. 

Bruden i betalkassan är hjälpsam men oerhört stroppig. Eller så håller hon huvudet så högt för att inte alla halsringarna ska trilla ihop och nacken ska knäckas.

Jag fick mina foton framkallade i den fantastiska apparaten, som verkligen var fantastisk. Mr.O var den unge herre som blev tvungen att hasa med, febrilt putsande på sin ram. Han var den mest irriterande säljare jag någonsin någonsin träffat på. Förlåt OnOff MEN Mr O var den som gjorde så att jag inte vill besöka just denna butik någon mer gång.

