Jajamensan. Måste göra en liten instickare i debatten om hårdare tag mot cigarettförsäljning till ungdomar. De under 16 år. De som inte FÅR köpa cigg, enligt svensk lag.

Missförstå mig inte nu, inget rasistiskt i ordet ”turkaffär”, men i affären runt hörnet, som vi kallar ”turkaffären” (oavsett vilket ursprung affärsägaren har) så säljs det minsann ciggisar till alla som vill ha.

Jag själv har varit där, och försökt få ”han i kassan” att sluta sälja. Han blånekar mig rätt i ansiktet, såklart, fast jag VET att han säljer. Vi blev oense och det blev en liten diskussion. Detta är nu några år sedan.

Jag ringde Polisen för att be dem ta tag i detta. Men se, så lätt går det inte. Fler behöver ringa in! Det räcker inte bara med att jag gör det! Ett tag funderade jag på att nattetid smyga ut och sätta upp plakat och informera andra tonårsföräldrar om ciggförsäljningen…men det kändes något barnsligt!? Jag är nu detta förbi, även om jag kanske fortfarande blänger på han när jag passerar.

Jag vet att han fortfarande säljer. Till och med styckvis, för 3 kronor styck! Inga problem för en tonåring idag att köpa cigg. Kanske på ICA, men det finns ju andra mindre butiker. De som inte bryr sig. Vad händer om de säljer? Ingenting! Dags för andra föräldrar att samla sig och gå till motattack. Men det krävs energi.

Jag läste en insändare som tyckte att det var dags att tonåringarna lärde sig att ta ansvar.

 Det är ju inte direkt det som det handlar om. Det är skolan, det är kompisar, grupptryck, testing testing. Det hör liksom tonårstiden till. Alkohol och ciggisar. Förbjudet och ack så spännande. Jag har själv varit rökare. Stod i rökrutan med kompisen Tina och såg när coola Thomas gjorde rökringar. WoW. Det var fräckt minsann. Klart vi ville prova. Och det hade ingenting med att göra att mina föräldrar var oansvariga. Att jag föll under kompistryck. Att jag var en odåga. Att jag var kass i skolan och klottrade på fritiden. Det handlade om att det såg häftigt ut! Coola Thomas…

Skärp lagen! Japp, det kan jag skriva under på. men inte om ett halvår eller två år, när allt pappersarbete har gåtts igenom. Utan det skulle ha skett igår!

Sen en sak till bara angående det här lagförslaget om att bjuda unga på alkohol. Hur ung är man då man är ung? Under 18? Över 18, men inte 20?

Jag själv var över 25 när jag började tycka vin var gott. Man kan säga att det var som med oliver, det var någonting som jag lärde mig att tycka om. Bara jag fick några försök på mig. Min dotter spottar åt vinsmaken Hon är 17, och det är precis som sig bör. För hon ska inte tycka att det är gott. Den smaken kan hon vänja sig vid sedan. När hon har den rätta åldern inne såklart!

Skrivet av annamis 11 mars 2010 klockan 10:38
