i musikväg. Det är bara en sorts musik som jag inte kan med. Dödsmetall. När det låter som om avgrunden befinner sig i halsen. Det har jag lite svårt för. Annars så går det mesta bra. Ok, kanske inte tivolimusik, det har jag lite svårt för. Tivolimusik är en egen benämning på musik som ofta spelas på billiga tivolin när det ska var någon slags festival i staden. Annars så lyssnar jag på allt. Ja, inte så att jag köper skivor med allt .(vem köper förresten skivor idag när det är så dyrt?) Till och med tradjazz kan jag lyssna på. Fast då helst på en gata i Prag (enda gång jag sett tradjazz live var i Prag). Heter det tradjazz förresten?

När jag gick i femman så var jag och kompisen Tina hemma hos Henrik. Henrik spelade trummor. Han var den enda som spelade trummor. Han lärde mig att trumma med händerna i knät till Round the clock. Det gör jag än i dag. Trummar den i knät.

Henrik spelade trummor i ett litet uthus de hade i trädgården. Det var liksom hans tillhåll. Det var spännande att sitta där och lyssna till trumvevandet. Visst är det något speciellt med trummor. Henrik jag och Tina gick i samma klass från tvåan till nian. Han var alltid glad och sprallig. Vi hade en reunion 1997 och då fattade han och en annan klasskamrat tycke för varandra. De gifte sig och fick två barn. Ganska fin historia, som slutade sorgligt. Henrik lever inte längre. Han dog för några få år sedan. I leukemi. Samma dag som han begravdes så begravdes en gammal arbetskamrat till mig. Hon dog i cancer. Rökte ganska mycket. Lungcancer. Hennes man dog några år innan. Också i cancer, fast han rökte inte själv. Bara passiv rökning. Oturligt nog begravdes min gamla klasskamrat och arbetskamrat på samma dag. Jag menar, hur ofta är man på begravning? Jag hade varit på tre innan.

En annan klasskamrats lillasyster blev ihjälstångad av en bagge. Det var också sorgligt. Mycket. Men ingenting man talade om. Det var många år sedan. Jag var nog inte mer än åtta år tror jag.

Som vanligt är den röda texten klickbar. Om ni känner för att lyssna på Bill Haley och kanske lära er att trumma i knät?!
Skrivet av annamis 23 mars 2010 klockan 20:54
