Jaha, så ännu ett diffust ämne i vår mat.

För att ta vara på alla små köttbitar så kan man numera använda köttklister. Som ett pussel ungefär, många små bitar blir till en stor. Jag undrar, vi har ju klarat oss fram till nu utan köttklister. Så är detta verkligen nödvändigt?

Det är svårt nog att förstå ingridienserna i det vi köper. Den simplaste limpan kan tyckas, men läser man innehållsdeklarationen så kan man bli ståendes och klia sig i huvudet. Ibland lurar man sig själv genom att säga tyst Det är säkert bara en krydda som jag aldrig har hört talas om.

Jo, jag vet att det finns en sida på nätet där det står vad alla E:n egentligen är. Det är bara att googla. men om jag inte vill googla då? Om jag vill läsa innehållsdeklarationen på det jag köper och förstå vad som står? I affären!

Varför inte bara göra Kalops på de små köttbitarna? Är det nödvändigt att de från och med år 2010 ska vara en enda stor filé?

Eftersom landet Sverige nu då redan har röstat Ja i denna frågan om köttklistrets vara eller inte vara så är väl det enda vi konsumenter kan göra är att avstå att köpa just dessa hela köttbitarna!! För det måste ju enligt svensk lag vara innehållsdeklarationer på alla matvaror.

Fast jag måste ju här erkänna att jag då inte varit med och röstat om något köttklister, och som konsument av kött så borde jag ju varit med?

Skrivet av annamis 5 april 2010 klockan 20:12
