Jag kör där på vägen i lugnan ro. Plötsligt ser jag en väldig massa bilar. Parkerade både här och där. Till och med på åkern!! På vägen står en man och vinkar. Jag stannar och vevar ned sidorutan.

Vad är det som händer här? frågar jag. Hundratals människor, unga och gamla, står utmed vägen och ute på ängen på höger sida. Jag förstår verkligen ingenting! Jag ser ingenting som skulle kunna vara anledning till denna massiva folksamling.

Det är kosläpp idag. Alldeles snart!

Hallå, ja ni läste rätt. Det är KOSLÄPP idag! Alla dessa människor samlas i hundratals. För att titta på när kossorna får skutta ut i hagen!! Jag som är uppvuxen på landet jag kan inte annat än att skaka på huvudet. Jag har ändå bott i Göteborg i 22 år men aldrig sett något liknande.

OKAY! Kosläpp! Jag vevar upp min ruta och skakar på huvudet hela vägen ut ur samhället, som faktiskt ligger endast ca 15 minuters bilväg ifrån city.

Självklart tåras ändå mina ögon. För det är så fint. Vackert på något sätt. Alla dessa människor som samlas för att titta på kossorna.

Jag undrar Förstår ni vad ni just läste??

