svenska folket, har ju givit en fantastiskt bröllopsgåva till Kronprinsessan och hennes blivande make Daniel. Nämligen hela 1000 glas. Handblåsta väl? Tjusigt värre, med frostad nederkant. En servis för 200 personer. Flott värre. Inte för att jag har fått vara med att välja gåva men visst kan jag gå med på detta.

Jag själv har en servis på 4 choklad O´boy muggar med tillhörande långa skedar i porslin. Tjusiga är de och omåttligt populära vid frukostbordet. En lång sked gick dock i kras då den lite vårdslöst ställdes ned i diskmaskinens korg för bestick. Den kom ut nydiskad i 2 delar. Därefter använde den kepsbärande sonen långa skedar av rostfritt stål i stället.

Varför då? sa jag. Vill inte att de andra ska gå sönder. sa han. Äh, använd skedarna. sa jag. Vad ska vi annars med dom till? Så nu används de långa skedarna av porslin igen.

Undrar hur Kronprinsessan och hennes make kommer tänka? I fall ett av glasen faller i golvet eller diskas lite vårdslöst. Helt plötsligt står de där med 999 fina frostade glas! Smuttas det då Baileys i ett vinglas från en annan kollektion tro?

