i Köpenhamn för flera år sedan. På Systarna Grene. Där kan man fynda suddigum för tre öre, burkar för sju kronor och målarkit för ytterligare några kronor. En billighetsaffär! Guldspegeln som jag köpte var inte dyr, kanske tvåhundrasjuttio kronor. Danska i och för sig men då var det inte så stor skillnad mellan den danska och den svenska kronan. Då var det fortfarande billigt att köpa vin inne på ISO, tre flaskor för åttionio kronor. Köper man tre flaskor vin där idag och glömmer att räkna ut summan i svensk valör så har man förmodligen gjort en liten miss.

Jag bar denna fina spegel hela vägen ned till Huvudbangårn. Det var motvind och varje vindpust tog tag i spegeln och ville kasta den ur min famn. Jag var trött när jag äntrade tåget hem. Ont i armarna men ändå nöjd.

Idag står spegeln lutad mot en vägg. Jag vet inte var jag ska sätta upp den. Vill jag ens sätta upp den? Den står lite danskt sådär, på golvet lutad mot en vägg. I ett hörn. Jag kan ju inte ge bort den då jag kämpat så för den.

Jaha, varför skrev jag detta nu då? Jo, därifrån jag sitter så ser jag en spegel i guld.

