tillbringade jag på stan med den lyxiga tonårsdottern. Halva reapriset och jag hängde på såklart.

Åh, vad kul vi har mamma. säger hon efter att vi har sprungit in ut in ut in ut i affärer tills jag kände mig alldeles yr. Men hon? Nej då. En lyxig tonårsdotter får aldrig nog. Speciellt inte när mamma betalar. Åh, vad kul vi har mamma. säger hon igen.

Staden Göteborg sjuder av liv. Gothia cup ni vet. De drar runt staden lagvis. Deras tröjor förenar dom. Ser de ett annat lag på andra sidan gatan så kommer genast hejaramsor, lagramsor och annat oförståbart igång.

Inne på Yves Rochers butik i Nordstan kom en norsk dame in och frågade biträdet i kassan efter saltkräm. Hm, vi tittade på varandra. Den norske damen omformulerade sig. Saltscrub du vet. Ingen visste. Vi köpte vår aftersun till dotterns första utlandsresa med enbart tjejkompisar i augusti och vevade oss ut ur Nordstan. Ett hemskt ställe för övrigt. Alldeles för många människor på samma plats. Det knös och puffas.

Vi åt Sushi på Supersushi. Jag tycker inte om att äta sushi där för bitarna är för stora. Nu kan man i och för sig välja små bitar, men ska man äta sushi med en dotter som vill ha stora bitar så blir det så. Jag tycker om att äta sushi med pinnar men det går inte när bitarna är så stora. Ät med händerna! säger dottern. Så det gjorde jag. Jag åt sushi med händerna. De hade fräshat till stället med rosa väggar och fina stolar och bord. Sist jag var där kändes det lite … grisigt, stökigt och kladdigt. Nu var det mycket bättre.

På bussen hem satt jag bakom fyra + två fotbollskillar. Min nya vana trogen tog jag upp min bok. Fotbollskillarna hade någon sorts tävling med rapning inblandat. Är det något jag inte tycker om så är det rapning, fisar och tubsockor. Så att koncentrera sig utan att få kväljningar var inte möjligt. Fiskade upp räddningen ur väskan. Min iPod. Kents senast är helt ok. Ingen favorit ännu men första låten, Glas äpplen, är bra.

De rapande killarna gick av och min iPod åkte ned i väskan. På steg en familj med diffus dialekt. Tre små barn varav en var mycket missnöjd. Skrek mest hela tiden. Pappa. Men pappan satt på sätet och en smått hysterisk mamma försökte hyscha barnet. Ibland undrar jag hur de klarar sig? Låt ungen skrika en stund. Hur gör de hemma? När min dotter var liten och söt så mutade jag henne med russin hela bussresan. Perfekt. Nöjt barn och nöjd mamma. Inget skrik där inte. Lagom till russinpaketet var slut så var även bussresan slut. Allt handlar om planering.

Jo, inne på Cubus köpte vi solfaktor +50. Bra att ha på första solresan. Åh, vad billigt! ropar den lyxiga tonårsdottern ut över hela affären. Jag befann mig kanske fem meter bort. Åh vad billigt. BARA etthundrafemtionio kronor och sen tjugo procent rabatt på det. Det är ju jättebilligt! Ja, allt är relativt tänker jag för mig själv och betalar.

För övrigt kan jag rekommendera denna aftersun från Yves Rocher. Doftar underbart! Och inte bara det, utan det är 3 i 1; lugnar, återfuktar och tro det eller ej, men den förlänger solbrännan. Ja, i alla fall luktar den gott och är skön att ta på.

