När jag skulle ha gymnastik, jag var väl en sådär tio elva år, så fick jag och min klass gå en bit bort till gymnastiksalen. Den låg uppe på en kulle, därav dess namn, och vi gick där på trottoaren och balanserade. Det var inte värst långt att gå. Men tillräckligt långt för en blond liten brud som hade fått för sig att inte gå på trottoarplattornas streck och även var tvungen att hålla andan så fort en bil passerade. När det passerade en lastbil var värst för då var jag tvungen att hålla andan så länge. Ända tills det att jag ej längre kände vinden i håret!

Jag är inte skrockfull, men det var här någonstans som det ändå började ta form. Att man kan vara lite speciell och ha konstiga saker för sig. Att man ibland kan få sådana här så kallade tvångstankar. För det är väl ändå det som skrock är? Tvångstankar!

Sju års olycka, otur, regn i morgon…

Det var bara för några år sedan som jag fick lära mig att man inte ska ha en Ljung inomhus. Det betyder definitivt otur, död rent utav, och det ska man akta sig för. Jaha, så nu har jag inte Ljung inomhus. Varför lyssnar man på skrock egentligen? Måste man ha någonting att tro på? Vi skrattar åt de som säger sig ha sett ett rymdskepp eller två, och sedan spottar vi tre gånger över vänster (eller höger?) axel när en svart katt korsar vår väg.

Vissa har tvångstankar när de går över ett övergångställe. De måste absolut gå på de vitmålade strecken. Eller inte. Själv brukar jag både snedda och gå mot röd gubbe. Det sägs att det inte är olagligt, men händer det något så får jag själv stå för alla omkostnader? Jag har inte forskat i ämnet. Så vi lär våra barn att de endast får gå när gubben är grön. Sedan när vi har bråttom så tar vi dem i handen och springer över gatan mot rött. Undantag göres, när det anses nödvändigt! I Danmark har jag hört att det är böter att gå mot rött. Danskarna står lydigt och inväntar grönt. Här är det lätt att se vilka som är danskar ochvilka som är turister. Övergångstället mot Ströeget har nedräkning i sekunder till rött och till grönt. Det är bra tycker jag.

