Den lyxiga tonårsdottern är hemma igen. Brunbränd och fin. Längtar redan tillbaka till utlandet. Till värmen. Jag säger Det ser ut som om det ska bli regn. Hon svarar Ja, typiskt sverigeväder. Hallå, tänker jag, det där var ett pappasvar. (min far älskar att tala om väder) Inte ett svar från en lyxig tonårsdotter som snart i och för sig ska kallas vuxen. Myndig. Då kan jag inte längre kalla henne den lyxiga tonårsdottern.

Kommer plötsligt att tänka på att när hon är dubbelt så gammal så är jag gammal. Eller ja, äldre då. Mycket äldre. Men jag kan fortfarande bli dubbelt så gammal mot vad jag är nu!

Jag kommer aldrig att bli den äldre dam som tror att jag är yngre än vad jag är. Utseendemässigt, om någon förstår vad jag menar? Kortkorta kjolar, brun av fejksolande i solarium, tajta ljusblå jeans, för många armband som skramlar på min arm, ljusrosa läppstift med läppenna som följer läpplinjen, liten hund som hänger och dinglar på min arm…

Däremot så skulle jag nog kunna tänka mig att ha en liten svag blåton i mitt pageklippta silvergråa hår.  

.

