I alla val man gör i livet så gör man det val som står en själv närmast. Mina intressen, min familj, min framtid, det jag omger mig med, det som får mig att faktiskt må illa. Det parti som jag i valet 2010 ger min röst är det som står närmast mina egna värderingar. Naturligtvis. 

Att jag har barn i tonåren påverkar min röst i flera fall. Jag ser hur de har det i skolorna, jag hör hur de pratar om lärare och mobbning i skolorna. Jag hör om hur vissa fryses ut, jag hör om droger, alkohol, försäljning ur bagageluckan, ledsamhet, ensamhet. Jag hör om brott och straff. Jag har insikt i deras värld och den är många gånger svår för oss vuxna att förstå. Vi kan inte jämföra hur det var när vi var små. Att vi minsann kunde sysselsätta oss med lera och kottar.

Att bilar sätts i brand och busskurer krossas. Graffitti, kladd och trasiga gatlyktor. Det måste ju vara summan av kardemumman av att vara uttråkad till max. Till leda.

Föräldrar som köper ut till deras ungdomar för att de då vet vad deras barn dricker. Ja, eller hur. Hör ni hur galet det låter? Sedan tror just de föräldrarna att deras barn minsann inte… ja, gör det som andra fulla ungdomar gör. Raglar runt, spyr i buskarna, och häcklas av grabbarna.

Det finns inget parti som vill det som jag exakt vill. Att försöka hitta det som ligger närmast är klurigt. Dessa uppochnedvända reklamaffischer ger mig ingenting. Hur ska jag som bilförare förresten hinna läsa det finstilta då jag passerar?

Jag lyssnar på radion där de smutskastar varandra. Jag ser på TV:n där de smutskastar varandra. Avbryter. Jag känner inte tilliten till någon. Den ena säger si och den andra säger så. Och allt det som de vill,

                                Varför är det inte redan gjort??

 

I fyra år nu har vi haft en regering som säger att Vi minsann ska göra så här, om vi vinner. Den förra regeringen vi hade säger att Vi ska göra så här om vi vinner.

Jag vet att jag inte kommer att rösta på Gudruns parti. Jag har inte satt mig in i vad de står för, för det är för mig ointressant. Att bränna pengar är inte min grej.

Att spara pengar för att slippa vatten och skorpor i framtiden eller lägga pengarna nu direkt på att minska arbetslösheten? Jag vet vad jag skulle göra. Det är väl inte så att vi kommer att sitta i sjön eller hur?

De ungdomar som idag bränner bilar har ingenting att göra. Ingen gemenskap med det verkliga livet. Efter att ha tjuvlyssnat på paret framför mig i kassakön, så vet jag nu även att de som klottrar har små, mindre intima detaljer! Ganska intressant. Så allt man gör blir till en penisförlängare kan man säga. Så alla ni diviga typer därute, alla ni som förstör, jag vet hur det ligger till! Kom ned på jorden. Det är bara att acceptera, det är så här ni ser ut. Det är så här det är. Allt blir vad man gör det till. Och tids nog får alla vara med att betala.

