På min gata här i stan så pågår det ett vägarbete. Jag har ingen aning om vad som försigår. De river upp gatan och trottoarerna. De använder ”bilar” jag aldrig förr har skådat. Med mina ögon sett så var det inget fel på gatan innan. Jag bara önskar att de kunde sätta upp en stor skylt så jag slapp undra vad de håller på med. Jag är för generad och blyg för att gå fram, knacka någon muskulös man på axeln, och fråga Vad fan håller ni på med egentligen? Visst, kanske kunde jag omformulera frågan.

Det är tuffa killar och gubbar som jobbar och jag kan inte ens ana solbrännan därinunder de gula kläderna. Så vidare värst spännande att titta på dem är det inte. Till på köpet regnar det emellanåt så jag vill egentligen inte ens kika fram under min fina regnkappa i blå-neonisk plast. Visst gör jag det ändå ibland men regnet har en förmåga att landa rätt i ögonen och då blir det kaos med mascaran och börjar jag kladda med den så är det kört…

Idag gick jag en stund på stan efter jobbet med mina svarta gummistövlar och min blå-neoniska regnkappa på. För stunden regnade det inte. Hade nog inte gjort det på hela dagen förresten. Nog tittade de lite egendomligt på mig, de oförberedda folket. Jag såg mig själv i skyltfönstren där jag gled förbi och nog var jag snygg. Kanske var det inte därför de glodde? Det var nog mest för att jag gick runt med gummistövlar och regnkappa i strålande solsken. Jag själv kunde inte låta bli att småle då regnet slutligen föll från skyn och de tog skydd under diverse tak och tidningar. 

Fick för en stund sedan ett glatt sms med frågan Vi ska ut och gå. Ska du med? Vissa har ingen koll alls på vädret. Jag tänker inte gå ut mer idag. Ska kolla in IDOL på någon internet sajt för att se vad det var som hände igår. Bakom kulisserna. Bråk mellan juryn! Blir det mer spännande än så?

