Det här med politik är ingen lekstuga.

Det är på fullaste allvar som vi följer debatterna i media för att kunna bilda oss en ordentlig uppfattning. Vissa politiker kanske försöker skoja till det på ett sätt de tycker är passande och utnyttjar positionen i direktsänd TV. Vissa finner det underhållande och charmigt. Jag är inte en av dom! Jag vill enbart se allvarliga politiker. De är där i ett syfte och det är att informera bland annat mig som står med ett ben i varje parti. Jag försöker höra varje ord de säger. Ironi och skitsnack hör inte hemma här. Detta är allvar, smutskastning och nedvärderande ord vill jag inte veta av.  

Att sedan inte låta alla komma till tals är en sak att diskutera. Efteråt är det ju liksom försent. Vad hände med demokratin? När invandrare röstar på SD är det inte rasism det handlar om. Då är det något annat. Vad?

Personligen vet jag alldeles för lite om just SD. Jag hör Jimmie Åkesson säga att han inte är rasist samtidigt som jag hör de röster som skriker att det är han visst! Jag hör om nazism och rasism. Kanske hade Sverige vunnit på att låta SD tala i media likt de andra? Man mot man. och för guds skull utan publik som applåderar i tid och otid. Som kväver talarens ord i en handduk. De fick ju trots allt uppmärksamhet som många gånger överröstade de andra. Men det lär vi aldrig få veta. För nu har svenska folket gjort sina val. Världen talar nu om Sverige och högerextremism. Nu kan vi inte ha politiker som backar ur rummet innan de ens kommit in.

Vuxna människor är partiledare i samtliga partier. Att uppföra sig som en obstinat tonårsbrud och vägra vara i samma rum som oliktänkande, jag undrar Är det vuxet? För mig är det en väldigt låg nivå av en politiker som i vanliga fall har svar på det mesta och sätter ned foten där det behövs. Ta diskussionen nu för helvete… För nu är de här. Alla diskussioner är era.

Jag har gjort mitt val. En partiledare är min förlängda arm kan man kanske säga…

Jag röstade inte på SD.

