Satte mig bakom de tre brudarna. Bussen var relativt full och brudarna var relativt lugna. Trodde jag ja. Djupt ska jag ångra att iPoden låg hemma på laddning… Eller kanske inte.

Festen skulle äga rum någonstans i närheten av där jag bor förstod jag. Några långa stenkast bort ungefär. Två av tjejerna var från Göteborg och den tredje och mest högljudda var ifrån Dalarna. Dialekten var direkt avslöjande och hon sa dessutom fler än en gång att hon minsann längtade hem till Dalarna. För där hände det ju minsann mer än i Göteborg.

Hon skrek ut sin besvikelse över staden efter halva bussresan. Hon halade upp två Smirnoff glädjedrinkar ur handväskan som hon glatt korkade upp. Den ena gav hon till väninnan mittemot och den andra hann hon precis ta ett sipp ur. Sedan tvärstannade nämligen bussen!

Bussföraren tar långa steg mot de tre små damerna. Är det alkohol det där? säger han och pekar. Brudarna tittar på varandra. Plötsligt stumma. Släng ut dom här! säger föraren och pekar på den öppna dörren.

De gör som de blir tillsagda. När föraren satt sig bakom ratten igen bryter helvetet lös på sätet framför. Dalkullan är den som svär mest. Hela tiden. Hon funderar på om hon ska ta sitt långa rödvitrandiga paraply och sticka i förarens öga? Hon spyr galla över allt och alla. Över Göteborg. Över festen de ska till. Hon spyr över att de inte har cigg och vem ska kunna köpa det? (under 18 månntro?)

Mina öron är vidöppna hela resan. Jag tar in allt de säger. Det är som att se på film. Utan filmduk! En underhållande film om brudar utan hjärnor… När de då slutligen ska gå av bussen så tar dalkullan upp en ny glädjedryck ur sin väska. De reser sig upp och väntar på att få stiga av. Bussen svänger in på hållplatsen.

Dalkullan tar upp sin rosa kapsylöppnare i äkta plast. Söker ögonkontakt med bussföraren via backspegeln. När hon tror sig ha det så öppnar hon sin dryck. Smätter iväg kapsylen och vinglar av i sina högklackade skor.

Det var precis som på film. Action. Komedi. Skratt. Förbannelser. Ironi.

Fantastiskt. Ibland har man tur. Som kan få sådan underhållning en hel bussresa hem.

