Jag vann en auktion på tradera.se. En mobiltelefon, Sony ericsson xperia.

Trots det egentligen givna alternativet tar jag inte det. Paypal. För ögonblicket kändes det oerhört jobbigt att ägna någon minut åt att fylla i uppgifter om mig, adress, e-post osv. Jag talar alltså om någon minut av min tid!

Så jag betalar in direkt på det angivna swedbank-kontot på fredagen. Inga problem. Jag sänder iväg ett mail om att jag nu betalat in 3000 kr på swedbank-kontot, men det kanske tar till på måndag att kunna se pengarna på kontot. För min bank heter nordea.

Får efter någon timme svar att pengarna inte kan ses på kontot och återigen förklarar jag att det kan ta över helgen.

På söndagen ringer en kvinna vid namn Linda upp mig. Hon har problem med sin bank och kan inte komma åt pengarna från detta konto. Hm, det är ju söndag så när talade hon med banken undrar jag? Jo i fredags svarar hon då. Hon ber mig då således att sätta in 3000 kr på ett annat kontonummer som hon kan ge mig! Hallåå, ska jag alltså sätta in ytterligare 3000 kr till henne utan att ha fått någon vara? Hon säger då att banken kommer att göra en tillbakaöverföring av mina pengar och det kan ta upp till 5 dagar.

Men hur dum är jag då? Allvarligt, tror denna kvinna att jag är så urbota korkad?!

Här börjar då jag känna mig lurad. Ugglor i mossen…

Kvinnan har ringt mig på min mobil från dolt nummer, så på måndagen så ringer jag det mobilnummer som står angivet i vinnarmailet från tradera. En kille i övre tonåren svarar. Han befinner sig i skolan och förstår ingenting!

Känner mig nu helt klart lurad! Mobilnumret stämmer alltså inte. Vad göra annat än att vänta. Ja, jag skickar iväg ett mail där jag talar om att jag förväntar mig en mobiltelefon levererad snarats.

På kvällen ringer då denna Linda igen. Hon säger nu att hon talat med sin bank igen. De kommer att göra en tillbakaöverföring till mitt konto. MEN hon kommer ändå att skicka mobiltelefonen till mig redan nästa dag. När jag får den så ska jag då sätta in 3000 kr till ett nytt konto som jag får. Ja, här ska ju då mina 3000 kr ha förts tillbaka in på mitt konto!

Det kommer ett mail ifrån tradera.se. Där står att läsa följande:

Hej. Säljaren med alias Boffika är avstängd från tradera och vi har därmed stängt ned hans/hennes aktiva auktioner. Samtliga bud på säljarens auktioner är borttagna och vi rekommenderar dig att inte fullfölja affären med alias Boffika. För akuta frågor kan du besöka vår FAQ och våra infosidor. http://www.tradera.com/service Med vänlig hälsning supporten tradera.com.

Naturligtvis så gör jag en polisanmälan. Polismannen vill gärna ha tystnad då han skriver rapporten med sitt pekfinger. Ja, han säger det själv Ja du vet, jag är man och göra två saker samtidigt det går inte.

Där är jag nu. Polisanmälning är gjord. Pengar kanske kommer in om det finns några pengar att hämta. Ärendet kommer inte gå snabbt. En traderastöld på 3000 kronor har med andra ord inte högsta prioritet, och det är jag helt med på. Vad de har att gå på är swedbankkontonumret.

Jag antar att fortsättning följer. Någon gång. Och jag får väl helt enkelt ta lärdom av detta.

Man kan inte lita på att alla människor är ärliga!

   
