Igår bytte jag till vinterdäck och ja, det var ju på tiden! På vägen hem var det mörkt, klockan var nog runt halv sex.

Cirka fem minuters färdväg med bil från verkstaden till mitt hem. Det cirkulerade ett flertal människor på promenad/cykelvägen intill. De cyklade, gick, stavade och joggade.

Flertalet av dem hade reflexvästar på. De syntes på långt håll.

När jag var liten så hade ALLA barnen reflexer hängandes i jackfickor, med en säkerhetsnål som höll fast den i fickan. ALLA hade reflexer. ALLA!

 

Nu, år 2010, så har vuxna reflexer! Inte barnen. Vuxna! Hej och hå, vad de alla bär reflexvästar då de tar sin morgonjogg eller kvällsstavgångswalk.

Något som ändå borde vara ett måste borde väl ändå vara, att när barnen är ute och cyklar i mörkret, så skulle cykellyktan lysa deras väg? Men icke. De dyker upp som en zombie i mörkret och värsta skräckscenariot skulle mycket väl kunna hända. Visst, en cykellykta kan gå sönder och batteriet kan ta slut just under cykelfärd men inte på så många?

Inte tror jag att de vuxna, kanske föräldrar, är mer rädda om sig än om barnen. Jag tror mer på slarv!

Jag-fixar-reflexen-i-morgon-syndromet.

 

