Jag, min kusin och min farmor bar alla samma förnamn. OCH efternamn. Fantasin flödade.

De här tomtarna fick jag, min bror och min syster i gåva av vår mor då vi var små. Om jag minns rätt så är den till höger min. (tomtarna bor fortfarande hos mor och far) De är alla hela och lika fina trots den långa tid som flutit sedan det begav sig. De är likadana. Nästan. De sitter ju på olika sätt förstås.

Det ska vara rättvist mellan syskonen tyckte mor och far. Ironiskt nog så ger jag mina barn varsin tomte på julafton varje år. Under varje tomte så står det årtal och deras namn. Tomtarna är likadana förstås. Inte alla år såklart utan just det året som de fås. Det är bara en liten detalj som skiljer dem åt. En tomte bär en gran, den andra en polkagris osv.

Undrar hur min mor och far tänkte då jag döptes efter min farmor? Och undrar hur min farbror tänkte tillsammans med sin fru, då de gav sin förstfödda dotter samma namn som kusin och farmor??

