Etiketter

Vi ska ju snart ha vägtullar här i Götet. Sägs det. Till befolkningens stora glädje. Jo, visst finns det några som gläds åt eländet. Inte är det de bilburna i alla fall. Själv är jag bilburen men till jobbet åker jag för det mesta kollektivtrafik. Visst är jag för en grönare miljö och allt det där. Men en sak kan jag säga; Jag gillar inte att åka morgonbussen. Inte eftermiddagsbussen heller för den delen!

Jädrar vad arg jag vart i morse, när jag tillsammans med MASSOR av andra knödde oss in på halvåtta-bussen. Jag själv stod så långt fram man kan komma i en buss. Öga mot öga med förarens instrumentbräda!

Inte ett endaste ögonkast fick jag av föraren. Jag tror han skämdes och faktiskt inte ville titta någon i ögonen. Det är ju inte hans fel att det är som det är.

Jag brukar inte åka denna buss. Jag tycker så fruktansvärt synd om de skolungdomar som tvingas ta sig till skolan med denna buss vareviga morgon. År ut och år in. Avskyvärt. Det är inte bara skolungdomar på bussen. Det finns en och annan arbetande jäkel också. Men de är få. Jag antar att de väljer bilen istället. Inte konstigt.

Jag undrar i mitt stilla sinne Hur ska det bli sedan? När vägtullarna införs. När fler faktiskt vill åka kollektivt. Och det är ju det som Göteborgs stad också vill. Att alla ska ta bussen. Spårvagnen. Pendeln. Är de förberedda på anstormningen? 

I´ll be damned if they are

