Etiketter

Jag jobbade i butik i några år. Ganska många år. Tio närmare exakt. Jag följde den ena graviditeten efter den andra av butikens kunder. Jag såg små växa upp och bli någorlunda stora.

Jag minns särskilt den gången då jag gjorde bort mig ganska rejält när jag frågade kvinnan Men gud, har du inte fått barn ännu?! Du har ju varit gravid jättelääänge! Varpå hon svarar Jag fick barn för en vecka sedan!

Väldigt jobbigt och pinsamt blev det. Jag skämdes. Då jag ännu inte hade några egna barn så visste jag inte heller att den stora gravidmagen inte försvinner i och med det att bebisen pluppar ut.

Numera tänker jag mig för och håller mina tankar för mig själv.

Nu tisslas det om att någon på jobbet är gravid. Häromdagen tillfrågades jag om jag visste vem det var. Ett namn nämndes till och med. Visst hade en virvlande tanke slagit mig med, om denna person.

MEN jag kan ju säga så här, jag tänker inte fråga. Inte förrrän denna person kommer i mammaskjorta och ser allmänt sprickfärdig ut. I sina sista gravidveckor med andra ord. Då kan jag tänka mig att utbrista Åh, vad roligt! Är du gravid? Jag hade verkligen ingen aaaning.  När ska bebisen komma?

