Etiketter

När jag var sisådär sex år hade jag en skärmmössa. Ej att förväxla med keps! Jag tror den var vit, minns inte just färgen exakt. Men vad jag minns är att man kunde dra ned den en bit över ögonen så var där liksom röd plast på ena sidan, som man kunde använda som glasöga. Den här skärmmössan var en kul uppfinning.

En av de försenade bedrövelserna var när vi gick ut i våra skärmmössor, jag och mina syskon, med glasöga och hela luften var fylld av flugor. Kanhända bananflugor?  Det var väldigt spännande och vi gick runt och såg hela världen i rött. På vår gata. I Skara. Kan ha varit i Skara 1973? Världen är ju så oerhört stor då man är liten. Men jag minns det som om det hände bara häromdagen, just det där med skärmmössan, det röda glasögat och alla flugor.

I ett garagehus i Skara, där jag befann mig för bara några veckor sedan, blev jag sittande, väntandes i en bil. Tittade mig omkring och såg all denna förfärliga konst runt om på de hårda kalla väggarna. Den enda ljusglimten i det hela var väl detta konstverk som visade vägen till Staden. Jag vet inte direkt om det pekades i rätt riktning då det där med väderstreck aldrig varit min starka sida.

