Etiketter

Häromdagen befann jag mig i Stockholm. Då jag hittar mindre bra och tiden började bli knapp så skulle jag ta tunnelbanan från Fridhemsplan till Centralstationen. En kvarts gångtid skulle jag inte orka med då jag redan hade gått flera kvartar. Så jag bestämde mig för att att åka tunnelbana.

Liksom i Göteborg så kan man inte betala ombord då man ska åka kollektivt. Så jag bestämde mig för en SMSbiljett. Jag sände iväg denna och väntade sedan i fem minuter på en SMSbiljett.

Nog tyckte jag att det tog lite väl lång tid, då det stod på informationstavlan att biljetten skulle komma relativt omedelbart. Så jag gick fram till mannen i biljettluckan. Ska det ta så här lång tid? Kan jag gå ombord ändå för bevisligen har jag ju sänt iväg SMSet?

Jag fick ett NEJ som var svårt att missförstå. Mannen i luckan hade ett ohövligt sätt mot en Göteborgare. Inte så att han kände in huruvida om jag hade hade ett ohövligt sätt som han kände att han var tvungen att besvara på samma sätt. Nejdå, han verkade helt enkelt inte ha tid för en vilsen Göteborgare som inte klarar av Stockholms tunnelbanebiljettsystem!!

Jag gick in till informationstjejerna som satt i en lokal där bakom. Förklarade mitt dilemma att jag ej ännu fått någon SMSbiljett. Hah, du måste vänta tills SMSet kommer. Eller köpa en vanlig biljett här. På remsa.

Ok. Efter fem minuter till så köpte jag biljetter på remsa och tog tunnelbanan ned med en snabb otrevlig beskrivning av mannen i luckan hur jag skulle fara för att komma rätt.

SMSbiljetten kom aldrig. Det kom däremot ett SMS, med informationen att det var tekniska fel och köpet ej kunde genomföras. Lite drygt 1 timme senare.

Jag upplever att Stockholmare har mer bråttom än vad Göteborgare har. I den smala relativt korta rulltrappan inne på Centralstationen så finns det en vanlig trappa precis intill. ÄNDÅ ska Stockholmarna (?) knuffa sig förbi i rulltrappan. Jag undrar varför de inte springer med tre stegs-metoden i den vanliga trappan?

