Etiketter

En tanke dyker upp.

Det var när TV dök på Tomas Tranströmer för en kort intervju. Frun, som stannar upp bakom hans rullstol, får plötsligt nog och säger något i stil med Nu räcker det. Tomas Tranströmmer hade i princip just fått reda på att han skulle få nobelpriset och givetvis var vi alla enormt intresserade av hans reaktion och tankar. Det är just hennes ord jag tänker på, de gånger, som jag nu hör hans namn.

Det är bara en tanke som poppar upp med en bild innanför min näthinna. Kan jag med att säga att jag ej hört talas om herr Tranströmer innan? Ja, så är det i alla fall.

Inte ska jag väl skämmas för det heller då jag enbart har en diktbok i mitt bibliotek, en bok av Nils Ferlin. Enbart köpt för att jag en gång läste en dikt-rad av honom på bussen för många år sedan. Något i stil med Mitt tak är någon annans golv…  Kanske stod det tvärtom; Mitt golv är någon annans tak… 

 ← Nils Ferlin*

 

I alla fall så tilltalade just den raden mig så enormt att jag köpte en diktbok där dikten fanns i sin helhet.

 

                                                                              *foto från wikipedia

 

 

