Etiketter

Att köpa svenskt kött ost mjölk m. m har alltid varit en självklarhet för mig. (med en mamma som gammal seminör kanske det lätt blir så)

Sen kan den danska fläskfile’n vara upp till sextio kronor billigare än den svenska och den tyska gouda-osten vara flera tior billigare än den svenska, DET SPELAR MIG INGEN ROLL. Jag köper svenskt. Även om djuren i Sverige inte har de kortaste transportsträckorna så är det svenska kor och grisar. I Sverige ska inte djuren ha en längre transportsträcka till slakt än 8 timmar. Att jämföra det med vissa andra länder blir till en piss i havet. Ursäkta språket. Mitt samvete känns något lättare för jag gynnar de svenska bönderna som inte är så många som de var då jag var liten. Jag vägrar köpa irländskt danskt och tyskt kött och finsk mjölk. Och varför ska jag köpa det, när svenskt är så mycket godare för själen och inte är något fel på alls?

När jag ser filmer som denna vill jag bara kräkas. Jag mår så illa och det förföljer mig i dagar. ↓

I tidningar och Tv debatteras det om vegetariska dagar. Någon höjer rösten och tycker inte om det hela alls. Ska vi tvinga på våra barn att äta vegetarisk mat? Men hallå, om den vegetariska rätten är god och tillagad av någon som kan sin sak så kan det bli en fantastiskt måltid. Och naturligtvis ska det ju se aptitligt ut. Så vad är egentligen problemet undrar jag?

Varför måste det skrikas ut att IDAG HAR VI EN KÖTTFRI DAG SÅ IDAG MÅSTE ALLA ÄTA GRÖNSAKER!

Skulle kunna tänka mig att vara vegetarian, men ändå inte. Måndagar skulle kunna vara en lämplig dag att i alla fall undvika just kött. Jag tror vare sig son eller dotter skulle vara kritiska till detta. tvärtom. Ja, och sen är det ju än så länge jag som lagar maten.

Min goda tomatsoppa till exempel, skulle kunna vara en måndagssoppa nu när det är stelt och kallt utanför ytterdörren. (i skrivande stund -14,2 grader!)

En parantes ↓

Jag äter inte lever. Det gör inte mina barn heller. Jag har såklart sagt otaliga gånger då de var små och det här med tusen frågor skulle gås igenom att LEVER ÄR DET ABSOLUT ÄCKLIGASTE JAG VET! Så nu tycker de detsamma. Så lätt är det att överföra ens egna värderingar på sina barn!

